TÄVLINGAR/EVENT

FACEBOOK

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Avslag från Arvsfonden och byggnation av fas 2 i Masterplanen!

Tyvärr har vi fått negativt besked från Allmänna Arvsfonden gällande vår bidragsansökan om nytt övningsområde och 6-hålsbana på gamla hål 18.

Vi bedömer avslaget som tveksamt och att vår ansökan är så pass stark att vi borde fått igenom den. Därför kommer vi att uppdatera vår ansökan och under hösten göra ett försök till. Eftersom handläggningstiden hos Arvsfonden är 4-6 månader efter att komplett ansökan åter lämnats in så kommer vi att avvakta med projektet till nästkommande säsong.

Fas 2 i Masterplanen startar 10 augusti
Vi kommer istället att gå vidare i Masterplanen med fas 2 som innehåller nytt greenområde på hål 13, nytt greenområde på hål 12 samt fairwaybunkrarna närmast green, teerenovering/byggnation på hål 14 där vit hamnar bakom vägen, nybyggnation av tee vit/gul på hål 10 närmare kiosken och som blir bättre ur ett säkerhetsperspektiv vid passage från hål 15, samt en greenodling/reservgreen vid maskinhallen.

Byggstart kommer att vara 10 augusti och vi inleder med tees och greenodling för att hålla igång ordinarie greener på hål 13 och 12 lite längre. Från slutet av augusti tills vi avslutar säsongen kommer vi att behöva spela både hål 13 och 12 till provisoriska greener men med fortsatt par 72.

Både greenytorna och greenområden på hål 13 och 12 och kommer att torvas för att säkerställa spel direkt vid öppning 2027.

Vi har full förståelse för att spel på provisoriska greener inte är optimalt men samtidigt kan vi inte genomföra större renoveringar av våra banor utan att i viss mån störa spelet.

Mvh/Ågesta GK
... See MoreSee Less

Avslag från Arvsfonden och byggnation av fas 2 i Masterplanen!

Tyvärr har vi fått negativt besked från Allmänna Arvsfonden gällande vår bidragsansökan om nytt övningsområde och 6-hålsbana på gamla hål 18.

Vi bedömer avslaget som tveksamt och att vår ansökan är så pass stark att vi borde fått igenom den. Därför kommer vi att uppdatera vår ansökan och under hösten göra ett försök till. Eftersom handläggningstiden hos Arvsfonden är 4-6 månader efter att komplett ansökan åter lämnats in så kommer vi att avvakta med projektet till nästkommande säsong.

Fas 2 i Masterplanen startar 10 augusti
Vi kommer istället att gå vidare i Masterplanen med fas 2 som innehåller nytt greenområde på hål 13, nytt greenområde på hål 12 samt fairwaybunkrarna närmast green, teerenovering/byggnation på hål 14 där vit hamnar bakom vägen, nybyggnation av tee vit/gul på hål 10 närmare kiosken och som blir bättre ur ett säkerhetsperspektiv vid passage från hål 15, samt en greenodling/reservgreen vid maskinhallen.

Byggstart kommer att vara 10 augusti och vi inleder med tees och greenodling för att hålla igång ordinarie greener på hål 13 och 12 lite längre. Från slutet av augusti tills vi avslutar säsongen kommer vi att behöva spela både hål 13 och 12 till provisoriska greener men med fortsatt par 72.

Både greenytorna och greenområden på hål 13 och 12 och kommer att torvas för att säkerställa spel direkt vid öppning 2027.

Vi har full förståelse för att spel på provisoriska greener inte är optimalt men samtidigt kan vi inte genomföra större renoveringar av våra banor utan att i viss mån störa spelet.

Mvh/Ågesta GKImage attachmentImage attachment+1Image attachment

Måndag 6 juli kommer nya 16:e hålet att tas i bruk och då får vi även vår nya sträckning komplett. Pierre Fulke Design

Hålet kommer att spelas från ordinarie tees och till ordinarie green. Fairway och foregreen kommer inte ha samma låga klipphöjd som övriga hål och gräset är lite känsligare för skador så var extra noga att laga efter er.

Vi kommer att tidigt måndag morgon skylta om så att alla hittar rätt samt göra alla nya inställningar i GIT så att scorekort etc ska stämma. Vi kommer också att justera slopen för att passa till par 72.

Gällande diverse appar som används så har vi meddelat förändringen men kan inte kontrollera exakt när de ändrar. Garmin verkar vara den app som är segast gällande banförändringar.

Härligt att vi snart är igång med nya 16:e hålet och det ska bli spännande att höra vad ni tycker när ni har testat.

Mvh/Ågesta GK
... See MoreSee Less

Måndag 6 juli kommer nya 16:e hålet att tas i bruk och då får vi även vår nya sträckning komplett. Pierre Fulke Design

Hålet kommer att spelas från ordinarie tees och till ordinarie green. Fairway och foregreen kommer inte ha samma låga klipphöjd som övriga hål och gräset är lite känsligare för skador så var extra noga att laga efter er.

Vi kommer att tidigt måndag morgon skylta om så att alla hittar rätt samt göra alla nya inställningar i GIT så att scorekort etc ska stämma. Vi kommer också att justera slopen för att passa till par 72.

Gällande diverse appar som används så har vi meddelat förändringen men kan inte kontrollera exakt när de ändrar. Garmin verkar vara den app som är segast gällande banförändringar.

Härligt att vi snart är igång med nya 16:e hålet och det ska bli spännande att höra vad ni tycker när ni har testat.

Mvh/Ågesta GKImage attachmentImage attachment

Nyhetsbrev 26 juni 2026!

Hej medlemmar,

Nu har vi kommit en bra bit in i säsongen och vår bana har, efter en tuff start, återhämtat sig på ett bra sätt. Våra greener är i mycket bra skick och till och med green 11, som vid säsongsstart hade mycket skador, är på väg att växa ihop helt och hållet. Stort tack till Banchef Darren med personal för det hårda jobb som lagts ner.

Signalerna från er medlemmar gällande vår nya sträckning, hål 4 och hål 5 samt rondtiderna är mycket positiva vilket känns otroligt bra eftersom vi lagt mycket tid och resurser på att förverkliga det hela.

Hittills har vi hunnit med ett antal populära och lyckade klubbtävlingar samt även gjort snyggt runt klubbhuset med stenläggning vid entrén och ny trappa med ramp.

Vi kan ge både positivt besked om öppning av hål 16 måndag 6 juli men även besked som inte gick som vi hade hoppats på nämligen avslag från Allmänna Arvsfonden om bidrag till nytt övningsområde & 6-hålsbana. Avslaget från Arvsfonden medför att vi istället, redan i mitten av augusti, kommer att gå vidare med fas 2 i Masterplanen. På grund av detta är KM flyttat till 15-16 augusti.

Lycka till med ert fortsatta spel och glöm inte bort att laga efter er. Om alla återplacerar sin egen torv och en till samt lagar sitt eget nedslagsmärke och ett till så håller vi våra banor & övningsområden i fint skick hela säsongen.

Vänliga hälsningar/Max
Klubbchef/VD
... See MoreSee Less

Nyhetsbrev 26 juni 2026!

Hej medlemmar,

Nu har vi kommit en bra bit in i säsongen och vår bana har, efter en tuff start, återhämtat sig på ett bra sätt. Våra greener är i mycket bra skick och till och med green 11, som vid säsongsstart hade mycket skador, är på väg att växa ihop helt och hållet. Stort tack till Banchef Darren med personal för det hårda jobb som lagts ner.

Signalerna från er medlemmar gällande vår nya sträckning, hål 4 och hål 5 samt rondtiderna är mycket positiva vilket känns otroligt bra eftersom vi lagt mycket tid och resurser på att förverkliga det hela.

Hittills har vi hunnit med ett antal populära och lyckade klubbtävlingar samt även gjort snyggt runt klubbhuset med stenläggning vid entrén och ny trappa med ramp.

Vi kan ge både positivt besked om öppning av hål 16 måndag 6 juli men även besked som inte gick som vi hade hoppats på nämligen avslag från Allmänna Arvsfonden om bidrag till nytt övningsområde & 6-hålsbana. Avslaget från Arvsfonden medför att vi istället, redan i mitten av augusti, kommer att gå vidare med fas 2 i Masterplanen. På grund av detta är KM flyttat till 15-16 augusti.

Lycka till med ert fortsatta spel och glöm inte bort att laga efter er. Om alla återplacerar sin egen torv och en till samt lagar sitt eget nedslagsmärke och ett till så håller vi våra banor & övningsområden i fint skick hela säsongen.

Vänliga hälsningar/Max
Klubbchef/VD

ÖPPETTIDER/KONTAKT

Reception/Golfshop

Måndag 09:00-19:00
Tisdag – Fredag 07:00-19:00
Lördag – Söndag 07:00-17:00

Tel: 08-447 33 30

Restaurang

Måndag – Onsdag 10:00-18:00
Torsdag – Lördag 10:00-21:00
Söndag 10:00-17:00

Tel: 08-447 33 30

Kiosk (efter hål 9)

Måndag 10:30-19:00
Tisdag – Söndag 09:00-19:00

När klubbhuset är stängt får man tillgång till omklädningsrum och gym med sin ”blipp”. Blipp ordnar man i receptionen/kansliet.

Varmt Välkomna!

BOKA STARTTID

VÅRA PARTNERS

KLUBBEN

ÅGESTA GOLFKLUBB

Ågesta är en komplett golfanläggning endast 15 min från city. Förutom en 18-hålsbana som håller hög kvalité erbjuder vi en 9-hålsbana, drivingrange, övningsområden, gym och slaghall för vinterträning samt klubbhus med reception/golfshop, omklädningsrum och restaurang.

BLI MEDLEM

VÄLKOMMEN ATT BLI MEDLEM I ÅGESTA GOLFKLUBB!

För medlemskap Senior Standard och Senior Vardag krävs spelrätt som du måste köpa av medlem som vill sälja sin spelrätt. I samband med medlemsansökan mailar du in överlåtel sedokumentet gällande spelrätten till oss.

SPELA

PÅ ÅGESTA GOLFKLUBB

Ågesta Golfklubb är en komplett anläggning endast 10 minuter från city med 18-hålsbana, 9-hålsbana, drivingrange, övningsområden, slaghall, golfsimulator och gym.

Vår 18-hålsbana renoverades 2008 till modern standard vilket har gett hög kvalitet och en lång spelsäsong. Karaktären är en skogs- och parkbana där strategiskt spel belönas. Par är 72.

9-hålsbanan är en trevlig introduktionsbana med lite kortare hål vackert inramat av träd och dungar. Par är 30 och banan har 3 st par-4 hål och 6 st par-3 hål. Hcp krav är Grönt kort/Hcp 54.

FÖRETAG

BLI SPONSOR / FÖRETAGSPARTNER I ÅGESTA GOLFKLUBB!

Bli företagspartner till Ågesta Golfklubb och låt dina affärsbekanta och anställda få njuta på ”En av Stockholms närmaste och trevligaste golfbanor!”

Vi erbjuder företagspaket, företagsgolf, konferens samt diverse tilltalande exponeringmöjligheter vid klubbhuset, drivingrange, på respektive hål, på golfbil och på vår hemsida.